תפריט

מה אתם רוצים לקרוא? רוצים ללמוד? רוצים לחקור?

מאמרים
תכנון מסע הלמידה
מפת דרכים
יוצאים לדרך

תמהיל פדגוגי

יום חמישי, 17 בפברואר, 2022
מהו תמהיל פדגוגי ומדוע כדאי לנו לתכנן אותו מראש?

תמהיל פדגוגי מבקש להתבונן בכלל דרכי ההוראה, ולבחור באילו מתוכן רוצים לעשות שימוש ובאיזה היקף, לגבי קהל יעד מסוים, בפרק זמן מוגדר ובאופן מנומק. פרק הזמן יכול להיות שנת לימודים, סמסטר, חודש, שבוע ואפילו יום או שיעור. על ההערכה לבטא את מידת החשיבות שהמורה מייחס לכל היבט.

למה, מה וכיצד?

יצירת תמהיל פדגוגי מתאים יזמן ללומד את מגוון ההתנסויות שהמלמד רוצה להעניק לו, ויפגיש אותו עם עצמו בדרכים שונות. המשמעות היא שעל המלמד לתכנן אילו דרכי הוראה יפגוש הלומד לאורך הלמידה, באיזה מינון, ומדוע – בהתאם לצורך אותו המלמד מזהה, ובהתאם למטרות הלמידה והחינוך שהציב. אופני הלמידה והמינונים יכולים להשתנות בין שיעור אחד למשנהו ובין תקופות שונות, וכל אחד מהמרכיבים יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות: הוראה פרונטלית, סדנאית, עבודה קבוצתית או שיתופית, עבודה פרטנית, למידת חקר, למידה חוץ-כיתתית, שימוש בכלי מדיה מגוונים, למידה סינכרונית, א-סינכרונית והיברידית, יצירת תוצרים מסוגים שונים ועוד..

כל אחת מהדרכים מזמנת חוויית למידה שונה מבחינה רגשית וחברתית, אף שמטרות ידע התוכן יכולות להיות זהות. השימוש בפדגוגיה שונה ושילוב של טכנולוגיה עשוי להפוך כל למידה לפעילה ומעורבת יותר, כזו המלמדת את התלמיד לא רק ידע אלא גם מי הוא ומה מניע אותו, אילו מיומנויות עליו לרכוש, וכיצד ההתרחשות החיצונית משפיעה על מרחב המשמעות וההתפתחות הפנימית שלו.

לדוגמה – במקצוע רב מלל, בכיתה X, במחצית השניה של השנה, אני בוחרת להקצות:

היקףמרחב ההוראהכלים דיגיטלייםהיבטי SELדרך ההוראהמטרת ידעמיומנויותכיצד אעריך הצלחה
10%כיתה מסודרת בשורותמצגת PPT/ CANVAהקשבה וחיבור אישיהוראה פרונטלית בכיתהסיכום נושא ופתיחת נושא חדשהקשבה והשתתפות פעילה% זמן בו הלומדים פעילים
20%כיתה/ ספרייהסרטונים, chatGPT, מאגרי ידע דרך הספרייהזיהוי חוזקות אישיותעבודה עצמית  איתור מקורות ומידע בנושא החדשתרגול מיומנות חקרתוצר בויקישיתוף – הגדרת המושג הנלמד
30%כיתה מסודרת לקבוצותgoogle slides/ canvaחלוקת עבודהעבודה בקבוצותיצירת תוצר משותףתרגול שיח מכבדחיבור בין מושגים+רפלקציה
10% בבית – למידה מרחוקזום, יצירה בperusallויסות עצמיעבודה בזוגותהעלאת שאלות על תוצר של קבוצה אחרתחשיבה ביקורתיתרשימת שאלות
30%גן בוטני+שדה התנסותצילום בנייד, ועיבוד באנוטומגוון נקודות מבטעבודה סדנאית + למידה חוץ כיתתיתניתוח מקרים מהעולם האמיתיהקשבה, עבודה עם רגשות, תפ"רצפייה משותפת, ניתוח ודיון

חשוב לציין שלא כל שיעור חייב לכלול דרכי הוראה שונות, אלא שבסה"כ של המחצית השנייה של השנה בתחום הלמידה הנבחר בכיתה X, זו תהיה חוויית הלמידה הכוללת. מתוך זה נוכל לגזור איך ייראו השבועות השונים, הימים והשיעורים הרלוונטיים. ההמלצה היא להתבונן מהרחב ביותר אל המצומצם.

על המלמד לדעת להתאים את דרך הלימוד לקהל היעד הספציפי (אין דין כיתה X כדין Y למשל), לסיטואציה הספציפית ביום הלימודים, שעת הלימודים, "רעשים" אחרים ברקע ועוד. התבוננות כזו מזמנת גם בחינה מחדש של מבנה הלימודים – שילוב תחומי ידע, פריצת גבולות מערכת השעות, חיבור בין שכבות גיל, הוראה משותפת ע"י מספר מלמדים ועוד.

צריכים עזרה?

אנחנו כאן לכל שאלה בנושאי פדגוגיה וטכנולוגיה.

מה אתם רוצים לחפש?