תפריט

מה אתם רוצים לקרוא? רוצים ללמוד? רוצים לחקור?

מאמרים
תכנון מסע הלמידה
צידה לדרך
נ.צ.
מפת דרכים
יוצאים לדרך

AI הזיז את הגבינה שלי

שבת, 29 באפריל, 2023
מבוא לבינה מלאכותית בהוראה ולמידה

בינה מלאכותית בהוראה ולמידה

כולנו שומעים על בינה מלאכותית (AI) ועל הדרך בה היא משנה את העולם. על מה בעצם מדובר? ומה השתנה?

מה זה ? המושג בינה מלאכותית אינו חדש, וגם השימוש בה כבר קיים כמה עשורים. בקצרה – מדובר במאגרי ענק של נתונים שהוזנו למחשבי-על המאפשרים לנו להפיק נתונים ולארגנם במהירות עצומה.

אז מה השתנה? בנובמבר 2022 הופץ לקהל הרחב chatGPT, כלי AI המסוגל לא רק לארגן ולהפיק נותנים אלא לחולל (GENERATE) יצירה חדשה, מילולית, בשפה אנושית פשוטה. השיח עימו יכול להיעשות ע"י כל משתמש.ת ללא כל הכשרה בתחומי התכנות ומדעי המחשב. לצידו, הושקו לשימוש נרחב כלים כדוגמת DALL-E ו-midjourney המאפשרים לחולל תמונה, יצירה ויזואלית חדשה, על פי הנחיות מילוליות בשפה יומיומית. מאז שוטף את העולם צונאמי של כלי AI המחוללים כמעט כל דבר – מטקסט דרך תמונות, וידאו, מוזיקה ועוד היד נטויה. כל שימוש בכלי מעשיר אותו בנתונים שבתורם מצטרפים למאגר הענק שעל בסיסו הוא מחולל יצירה חדשה.

שינוי פרדיגמה: עד כה תפסנו יצירה כפעולה אנושית בעיקרה, וידענו ברמה גבוהה של ודאות להבחין מתי היצירה היא אנושית או נוצרה ע"י מחשב (חישבו למשל על סרטי אנימציה מסוגים שונים). מבחן טיורינג הוא כינוי למבחן שהציע אלן טיורינג בשנת 1950, במאמר (אנ') שפרסם בכתב העת Mind, כמדד אפשרי למידה שבה יש למכונה כלשהי אינטליגנציה. במקור טיורינג כינה מבחן זה "משחק החיקוי". המבחן נעשה בדרך הבאה: חוקר מקיים דיאלוג בשפה טבעית עם שני גורמים סמויים מעיניו, האחד אדם והשני מכונה. אם החוקר אינו מסוגל לקבוע בביטחון מי האדם ומי המכונה, אזי המכונה עברה בהצלחה את המבחן. (מתוך "המכלול"). כלי הAI החדשים הופכים אבחנה זו לבלתי אפשרית. רוצים לבדוק בעצמכם? כנסו לקישור שמשמאל ונסו.

מה המשמעויות להוראה ולמידה? המשמעויות הן רחבות ועמוקות ונוגעות בכל מה שחשבנו והתרגלנו לעשות. מחד – כלי AI יכולים להקל על חיינו ולסייע לנו בתכנון הסילבוס, כתיבת מערכי שיעור, רעיונות ללמידה פעילה, יצירת המחשות, מצגות וסרטונים ועוד, ולהיות "עוזר הוראה" שימושי, יעיל, זמין תמיד וזול. לסטודנטים יכולים אותם כלים ממש לסייע גם בסיכום מאמרים, כתיבת עבודות, הכנת שיעורים לתלמידיהם, ויצירה בדרכים מגוונות. מאידך – עלינו להתאים את כל הדרך בה אנחנו נערכים, מלמדים ומעריכים. עלינו להגדיר מחדש מה תפקידנו בתוך תהליך ההוראה-למידה, אילו מיומנויות עלינו לרכוש ולחדד (למשל חשיבה ביקורתית), מה נכניס לתמהיל ההוראה-למידה (למשל כתיבת פרומפט איכותי), על מה נוותר (למשל הגשת סיכום מאמר) וכיצד נעריך.

אנו רק בתחילת הדרך, והשפעות הAI הג'נרטיבי עוד ילכו ויתבררו, הן ברמה הפרקטית והן ברמת האתיקה, אך בינתיים תוכלו למצוא בקישורים שמשמאל דוגמאות, עקרונות ראשוניים וקישורים לכלים מרכזיים.

ההמלצה שלנו – קודם כל להתנסות בכלי או שניים. אין כמו חווייה אישית. אנחנו כתמיד לרשותכם לסיוע ולחשיבה משותפת על "מה עושים עם זה".

צריכים עזרה?

אנחנו כאן לכל שאלה בנושאי פדגוגיה וטכנולוגיה.

מה אתם רוצים לחפש?